Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler

Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler

04 mar
2024

Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin

Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och anställd vid Staatsballett i Berlin.

Grégoire Duchevet och Kalle Wigle i Blake Works I, koreografi William Forsythe.Foto Yan Revazov

Grégoire Duchevet och Kalle Wigle i Blake Works I, koreografi William Forsythe. Foto Yan Revazov

Redan under sitt första år där har han haft stora framgångar som har uppmärksammats internationellt.

Det är söndag eftermiddag och Kalle har just kommit hem från en repetition av Giselle. Han ska för första gången dansa den manliga huvudrollen Albrecht i Patrice Barts koreografi. Den kvinnliga huvudrollen dansas av världsstjärnan Iana Salenko. Premiären är den åttonde mars.

Jag frågar Kalle hur det kommer sig att han repeterar på en söndag?

Ibland gör vi det för att det är schemalagt och ibland för att vi vill det själva.

Iana har dansat Giselle många gånger men eftersom det är min första gång som Albrecht vill hon att jag ska få tillräckligt med förberedelsetid för att fördjupa mig både tekniskt och dramatiskt i rollen. Hon är väldigt omtänksam och offrar helger och tid av sina luncher för min skull.

Vi är ett repertoarkompani som gör många produktioner samtidigt vilket gör det svårt att få in alla repetitioner som behövs. Just nu spelar vi tre olika verk av William Forsythe och vi repeterar ett verk av Crystal Pite och ett nytt verk av Marcos Morau samtidigt som vi förbereder inför premiären av Giselle.

Är du med i någon av de andra produktionerna eller får du koncentrera dig på Albrecht?

Jag dansar i Blake Works I av Forsythe och repeterar Angels Atlas av Pite. Det är högt arbetstempo men det är givande och omväxlande att jobba i många olika stilar.

I Stockholm hade du ett kårkontrakt men gjorde en del stora roller. Bland annat Espada i Don Quijote i koreografi av Nurejev och prinsen i Törnrosa av Marcia Haydée, en roll du även dansat i Berlin tillsammans med Iana Salenko.

Hur är det att dansa med Iana?

Det är en dröm som gått i uppfyllelse. När jag gick på Royal Ballet School såg jag henne repetera med de andra stjärnorna. Jag har följt henne på sociala medier sedan dess. Hon är mycket vänlig och generös. Hon har så mycket kunskap, erfarenhet och visdom att dela med sig av. Jag gläds verkligen åt att hon vill dansa med mig igen nu i Giselle.

David Soares Carabosse, Kalle Wigle Prinsen, Iana Salenko Aurora och Vera Segova Lila fén påscenen i Törnrosa dekor och kostymer.Foto privat.

David Soares Carabosse, Kalle Wigle Prinsen, Iana Salenko Aurora och Vera Segova Lila fén påscenen i Törnrosa dekor och kostymer. Foto privat.

Varför ville du lämna Stockholmsoperan?

Tidigt i min karriär hade jag problem med en besvärlig fotskada. Jag blev bra i foten efter en längre tids rehabilitering vid Australien Ballet. Jag fick den kontakten genom Elisabeth Toohey som varit balettmästare och arbetat med att rehabilitera skadade dansare på Stockholmsoperan. Nu arbetar hon vid Australien Ballet.

De ligger i framkant i världen inom dansmedicin. Jag välkomnades av Susan Mayes deras huvudfysioterapeut och chef för det medicinska teamet och av David McAllister premiärdansare och balettchef som tog väl hand om mig under min rehabilitering.

Jag kom igång med karriären igen. Sedan kom pandemin då allt stannade av. Efter pandemin tog inte min karriär fart igen som jag önskade. Jag behövde komma bort för att få en nystart i ett annat sammanhang med andra människor.

Du åkte först till Parisoperan och gjorde audition hur gick det?

Efter att jag dansat upp för en tolvmannajury blev jag erbjuden ett kontrakt på produktionsbasis. Det är den typen av kontrakt som de oftast erbjuder dansare utifrån första gången man söker. På Parisoperan ville man att jag skulle komma dit under pågående säsong. Vilket omöjliggjorde det hela eftersom jag var kontrakterad på Stockholmsoperan.

Vad var det som lockade med Berlin?

Som jag nämnde tidigare behövde jag en ultimat nystart. Att jag åkte ut och gjorde auditions kom sig av att jag behövde veta vad jag stod någonstans eftersom det varit så mycket upp och ner under tiden vid Operan i Stockholm.

Berlin var intressant eftersom de just hade fått en ny balettchef Christian Spuck som också är koreograf. Jag tänkte på de framgångsrika kompanier som har haft koreografer som balettchefer Hamburg, Stuttgart, London med flera.

Det skulle vara intressant att få arbeta i ett kompani med den konstellationen av ledning.

Kalle Wigle som Ali Baba i Törnrosa tar applådtack tillsammans med ensemblen..Foto Gisela Sonnenburg

Kalle Wigle som Ali Baba i Törnrosa tar applådtack tillsammans med ensemblen. Foto Gisela Sonnenburg

Både du och din ungerska flickvän Blanka Paldi, som också var dansare på Operan, gjorde audition i Berlin i december 2022 hur var det?

Vi landade sent på kvällen. Fönstren gick inte att stänga där vi skulle sova, det var kallt. Vi sov kanske två timmar. Jag tänkte att det här kommer att gå käpprätt åt skogen. Sedan kom vi till Deutsche Oper som i kontrast till Stockholmsoperan ser ut som en betongbunker, så vid första ögonkastet undrade vi var vi hade hamnat någonstans.

Vi tog klass med kompaniet. Där var världsstjärnor som Polina Semionova och Daniil Simkin som jag hade sett dansa Prinsen i Törnrosa när jag gick i balettskolan i Stockholm. Det var så inspirerande så jag tände till och glömde tröttheten. Jag bara körde på magin fanns alltså innanför betongväggarna. Studion var fantastisk stor, högt i tak och ljus med stora fönster. Scenen är också fantastisk.

Det var bara Christian Spuck och balettmästarna som tittade på klassen.

Direkt efter klassen ville Christian prata med mig.

Han erbjöd mig ett Demisolist kontrakt på två år med start hösten 2023.

En annan anledning till att jag ville till Berlin var att en av deras balettmästare Yannick Sempey tidigare var anställd vid Stockholmsoperan där jag arbetat med honom. Bland annat repeterade han mig i prinsen i Törnrosa och var till ovärderlig hjälp. Han betyder mycket för mig för min utveckling som dansare med sin hjälpsamhet och sin stora kunskap.

Vad tycker du om repertoaren i Berlin?

Jag tycker den är inspirerande. Jag kan växa som dansare och bredda mig.

Vi gör så mycket olika verk moderna, neoklassiska och de stora klassiska baletterna.

Jag började min säsong med att dansa i Spucks nykoreograferade helaftonsbalett Bovary som till största delen är neoklassisk men innehåller även andra stilar. Jag fick lära mig en av huvudrollerna Leon. Den dansade jag aldrig men jag medverkade i kåren.

Vi gör flera spännande verk av Forsythe. Sol León har gjort en ny kreation som jag medverkade i. Hon delade kväll med Sharon Eyal. Marcos Monraus nya verk är väldigt modernt. Bland klassikerna ligger Törnrosa och Giselle på repertoaren.

Kalle Wigle och Iana Salenko i ett pas de deux i Törnrosa.Foto privat

Kalle Wigle och Iana Salenko i ett pas de deux i Törnrosa. Foto privat

Vad är största skillnaden mellan att arbeta i Stockholm och Berlin?

Jag måste säga att det är fantastiskt stimulerande att arbeta på det här sättet med så många olika produktioner samtidigt. Även om det kostar på fysiskt men kroppen vänjer sig och man lär sig hantera det. Vi har ett fantastiskt hälsoteam som tar hand om oss både fysiskt och mentaIt.

I Stockholm arbetar man med repertoaren mera i block. Då får man chansen att göra samma verk eller roll flera gånger kontinuerligt vilket är bra på ett sätt men kan bli enformigt.

Sin debut i Berlin gjorde Kalle som Ali Baba i Marcia Haydées Törnrosa.

Han fick väldigt fina recensioner i bland annat Ballet Journal.

Utdrag ur recensionen fritt översatt:

”Det slår gnistor om Kalle Wigle i hans debut som Ali Baba”.

”Som Corsaire utstrålade han en energiskt laddad kraft som gnistrade av erotik”.

Man berömde också Christian Spuck för att ha anställt honom.

Även som prinsen i samma produktion fick Kalle stor uppmärksamhet.

När jag frågar Kalle om sina framgångar säger han skämtsamt att den fina scenen i Deutsche Oper med sitt platta golv till skillnad från det lutande golvet på Stockholmsoperan säkert bidrog till att det gick så bra med Ali Baba.

Hur tycker du det är att leva i Berlin?

I början var det svårt speciellt när man kommer från vackra Stockholm.

Berlin är inte känt för att vara den vackraste av städer men så småningom hittar man många fina områden här också. Där vi bor i Schöneberg finns det många vackra byggnader.

Nu börjar jag tycka att Berlin är charmigt och det finns ett outtömligt kulturutbud här. Men jag saknar den vackra Operan i Stockholm med sin atmosfär.

Förutom på Deutsche Oper ger vi föreställningar på Staatsoper som är en gammal teater med mer atmosfär, men den går inte att jämföra med Stockholmsoperan.

Närmast är det alltså dags för debuten som Albrecht i Giselle vad händer sedan?

Imorgon kommer Raffaella Renzi som är assisten till Patrice Bart och börjar repetera Giselle med oss fram till premiären 8 mars. Förutom Albrecht ska jag dansa bond pas de deux i samma produktion längre fram i vår. En del av de moderna verk jag nämnt tidigare kommer upp igen och vi ska också dansa Messa da Requiem av Spuck. Nästa års repertoar får vi information om under våren.

Margareta Lidström
Berlin


  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil