Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Auguste Marmus och Mattheus Bäckström

Auguste Marmus och Mattheus Bäckström efter den dagliga balettklassen på operan. Foto Katia Goriaieva

02 jan
2024

Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest

Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus. Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ballet School i London. Auguste Marmus slutade grundskolan året därpå och fortsatte sedan på Kungliga balettskolan i Stockholm. Sista året, mitt under Covid, tillbringade han på berömda Vaganova-akademien i St. Petersburg. Nu har de sammanstrålat igen och delar både lägenhet och arbetsplats på Statsoperan i Budapest.

Dansportalen har träffat dem för en intervju mitt i högsäsong med inte mindre än 44 föreställningar av Nötknäpparen.

Auguste Marmus och Mattheus Bäckström fram sin arbetsplats, statsoperan i Budapest Foto Katia Goriaieva

Auguste Marmus och Mattheus Bäckström fram sin arbetsplats, statsoperan i Budapest. Foto Katia Goriaieva

Mattheus berättar:
Jag gick ut Svenska balettskolan 2017 och började därefter på The Royal Ballet School, Covent Garden, i London. Där fick jag träffa en massa unga motiverade och disciplinerade människor som ville exakt samma sak som jag, så det var en extremt bra miljö att vara i och träna i under tre år. Jag är jättenöjd med min utbildning i London.

Du fick jobb direkt efter på Statsoperan i Budapest där du nu varit i fyra år, hur är det att arbeta i Ungern som dansare?
Jag trivdes direkt när jag kom hit och har hittat massa roliga kompisar och nu har jag också turen att Auguste Marmus har börjat här så nu är vi här tillsammans och representerar Göteborg och Svenska balettskolan! Repertoaren i det här kompaniet är också väldigt bra. Vi dansar de stora klassiska baletterna men även starka moderna verk av Johan Inger och Alexander Ekman.

Hur ser en arbetsdag ut här på operan?
Alla arbetsdagar ser väldigt olika ut. Oftast så har vi en timma och 15 minuters balettklass på morgonen vid klockan tio och sen därefter börjar vi med våra rep för dagen. Nu håller vi på med Nötknäpparen och har repat från 10–18 varje dag i flera veckor.

Vad har varit det roligaste sen du kom hit för fyra år sen?
Oj, oj, oj…. Det roligaste har nog varit att få träffa många nya vänner som vill exakt det som jag vill och det är att dansa balett. Vi har en väldigt bra sammanhållning med disciplinerade unga dansare.

Har det varit något som varit extra utmanande och tufft?
Jag skadade mig och var skadad ganska länge under en period och det var det mest utmanande att acceptera livet utan baletten. Istället för att gå till balettklassen var man tvungen att gå till gymmet och göra sin rehab istället så det var nog det mest krävande för mig sen jag kom hit.

Auguste Marmus i Budapest tunnelbana Foto privat

Auguste Marmus i Budapest tunnelbana. Foto privat

Auguste, du har varit i Budapest nu i fem månader, kan du berätta något om din audition när du sökte hit?
Efter två år i München sökte jag jobb och fick en audition här till operan i Budapest. Dagen efter var det balettklass på operan och vi var väl ungefär 70–80 stycken och hade flera ”rundor”, med pas de deux, variationer, men även modern repertoar och då lärde vi oss Johan Ingers stycke, Walking Mad, en bolero. Om man gick vidare hela vägen, hade man till slut ett möte med direktören som sa att han var redo att skriva ett kontrakt.

I september åkte hela kompaniet till Dubai på turné. Hur var det att uppträda där?
Vi åkte till Dubai i september, nästan 100 personer, balettmästare, massörer, orkester och balettkompaniet! Vi gav sex föreställningar av Svansjön och det var väldigt roligt! Vi hade också lite tid att se Dubai och blev inbjudna till Museum of The Future.

Nu har ni en massa föreställningar av Nötknäpparen, hur känns det?
Vi ger 44 föreställningar som sträcker sig från slutet av november till sista föreställningen i början av januari. För mig är det en ny upplevelse att jobba i ett kompani som har så många föreställningar per säsong och jag dansar både soldat, förälder och även Blommornas vals där jag dansar solodans, berättar Auguste.

Fredagstacos hemma i lägenheten i Budapest Foto Natsuna Oya

Fredagstacos hemma i lägenheten i Budapest. Foto Natsuna Oya

Vad väntar efter Nötknäpparen, hur ser repertoaren ut i huset efter nyår?
Precis efter nötknäpparen har vi elva föreställningar av Onegin i koreografi av John Cranko. Därefter har vi en Triple Bill där vi gör lite mer neoklassiska stycken och under våren kommer Paquita Suite, Études, Mayerling, The Pygmalion Effect, Petite Mort av Jiří Kylián, och till sist Le Corsaire i slutet av juni, en favoritbalett så det ska bli jättespännande!

Vad är det bästa med att bo i Budapest?
Vi delar ju lägenhet i centrala Budapest och det är väldigt nära till allting härifrån. Det finns en massa goa restauranger och roliga barer. Efter en hård vecka på jobbet är det också skönt att ta sig till ett av stadens alla termalbad.

Thérèse Eng
Budapest


  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil