Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Touched GO 1

Dust and Disquiet med GöteborgsOperans Danskompani. Foto Lennart Sjöberg

03 apr
2023

Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan

Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal. Naturkatastrofer runt om i världen; jordbävningen i Palma, ostoppbara bränder i Kalifornien, satte igång tankarna och idéerna som ligger bakom de bägge dansverken som binds samman av frågan hur vi bygger upp oss själva igen när allt är förstört.

Touched GO 2

Dust and Disquiet med Hiroki Ichinose och Lee-Yuan Tu. Foto Lennart Sjöberg

Dansportalen fick följa med på en öppen repetition av Dust and Disquiet en knapp vecka innan premiär och samtala med den svenske koreografen Johan Inger.

Johan Inger, du är född 1967 och har hunnit med massor, Kungliga Operan, NDT, konstnärlig ledare för Cullbergbaletten och så vidare… Vad har påverkat dig mest som koreograf? Finns det någonting som sticker ut?
Jag började som klassisk dansare på operan så min bana då, när jag var yngre, var att bli klassisk dansare. När jag väl kom in på operan så kände jag kanske att jag inte riktigt kunde identifiera mig med så mycket med det som fanns där.

Men då såg jag en föreställning av Mats Ek som hette Gamla barn. Jag såg dessa märkliga figurer och jag skrattade och jag grät och blev så rörd och kände att det här var väl egentligen mer min värld.

Likadant var det med några verk de gjorde på operan av Jiri Kiljan, som var neoklassiska. Det var väl de två som gav mig en funderare, ett frö, som sen tog form och jag blev mer och mer övertygad om vad jag ville göra. Det är då jag tar beslutet att åka till NDT, Nederlands Dans Theater, runt 1990. Trettio år sen drygt.

Touched GO 3

Dust and Disquiet. Foto Lennart Sjöberg

Dust and Disquiet, varför det namnet? Varifrån kommer det?
Jag tänkte att jag först skulle kalla det Waste of time, säger Johan och skrattar. Men det vågade jag inte! För då kommer kritikerna att hoppa på mig och säga att ”det här var en jävla waste of time”! Skämt åsido så blev det lite för hårt, så jag ville vara lite försiktigare. Dust har en koppling till jorden. Vi kommer ur jorden och återgår till jorden. Disquiet, att det finns någonting i stycket som inte blir så lätt, det är någonting som börjar bli oroligt, någonting i luften.

Du fick inspiration av ett vulkanutbrott i Palma?
För mig blev det så symboliskt att se de här mänskliga institutionerna försvinna en efter en, att bara slukas av den där lavan. En kyrka, ett hem, en skola… och jag tyckte att det blev så symboliskt för den tid vi är i nu. Vi har extrema utmaningar som befolkning, på ett mänskligt plan, där vi måste komma ihop, och jag ser bara att vi glider mer och mer isär så jag vet inte riktigt var hoppet finns...

De visste exakt vart den här lavan skulle gå. Precis som vi vet vart vi är på väg någonstans och vi har den här tiden på oss att försöka hitta någonting och bemöta problemet gemensamt. Men i slutändan är det egot, makten, vi mot dem, och så vidare. Så det blir självdestruktivt.

Touched GO 5

Dust and Disquiet med Johanna Wernmo och Zander Constant. Foto Lennart Sjöberg

Och ur denna naturkatastrof blev din koreografi skapad?
Ja, ur detta byggde jag en liten dansresa. Vi börjar som de frusna statyerna i Pompeji, sen försöker jag långsamt att hitta ett slags språk som börjar utvecklas och tar form. Och tar för sig.

Det är ju inte så att vi människor strävar efter en balans och håller oss där, utan vi ska alltid ha mer och mer och ännu mer. Vi ska bli större och större. Det ligger någonstans i vår natur och det försökte jag skapa i en danssektion som till slut växer ur sin egen kostym.

Du vill ställa frågan om vi är för självdestruktiva. Vad tänker du just i dag om detta, är vi det, vi människor?
Det låter ju så jävla hemskt att säga, men jag tror absolut att det finns en egoism som leder till självdestruktivism i mänskliga mönster. Du ser Ryssland, du ser Kina och du ser Indien, Sydafrika, USA och hur går det ihop? Jag kan inte begripa att vi idag efter vår historia är där vi är. Det är obegripligt.

Vi står också inför en klimatkris nu. Hur ska vi lösa den när alla bara tänker på sig sitt? Det är så extremt komplicerat. Jag tror att människan har lika mycket hopp, vi är överlevare och många vill väl, men det finns något självdestruktivt. Om du inte väljer att se dina egna mönster och ändrar dem.

Dust and Disquiet 6

Dust and Disquiet med Tsung-Hsien Chen och Frida Dam Seidel. Foto Lennart Sjöberg

Kan du berätta om den koreografiska arbetsprocessen i Dust and Disquiet?
Vad jag har gjort här, med ett kompani där dansarna vill vara delaktiga i processen, så som Göteborgsoperans, är ett lite annorlunda arbete mot när jag jobbar med ett kompani där jag koreograferar allt.

Så vad jag gör de första fyra, fem dagarna, är att skapa material som de lär sig och kanske också bidrar till, men mycket kommer från mig så att jag kan känna igen mig själv i stycket. Utifrån den banken så kan jag sen säga, använd det här och det här, och så skapar vi en situation.

Då kan jag låta dem göra det på sin kant och så får de använda material ur banken så att jag känner att det finns det här DNA:t. Det är så vi har jobbat under den här processen. Jag kan lita på dem och vi har samma referenser, vilket är viktigt om man ska skapa tillsammans för som dansare måste man kunna dekodifiera vad koreografen är ute efter, vad är hans temperament eller stil.

Johan Inger

Koreografen Johan Inger. Foto Bengt Wanselius

Amos Ben-Tal är musikern som binder samman de bägge stycken i föreställningen, finns det något mer som gör att de här styckena spelas samma kväll?
Det som binder ihop är väl att vi har lite av samma bakgrund. Jag har koreograferat Imre och Marne när de var unga dansare, när de var 19 år gamla, så att jag känner dem ganska intimt och det är det jag kan tänka på. Och sen tror jag att det finns någonting i temat som kanske är lite lika, de snuddar vi liknande frågeställningar.

Inte all min musik är heller Amos Ben-Tal, han har gjort 15 minuter i min del. Sen har jag Arvo Pärt. Jag börjar och avslutar med Arvo Pärt (årets polarpristagare!). Sen har jag också ett annat elektriskt gitarrljud som leder mig in i Amos stycke.

Hur hittade du den musiken?
Man letar. Tack och lov för Spotify! Det är mycket Spotify och så försöker man hitta någonting som har en evolution och som antingen hör hemma med varandra eller kontrasterar med varandra väldigt väl.

ToKingdomecome1

To Kingdom come med Arika Yamada och Duncan C Schultz. Foto Lennart Sjöberg

Den klassiska frågan nu, hur känns det nu innan premiären?
Det ska bli skönt att komma hem! Det här året har det varit extremt mycket. Under våren har jag gjort sju produktioner. Mycket av det som skulle ha skett under pandemin har skjutits på framtiden och nu vill alla ha det som de har skrivit under på så jag är inte hemma mycket och jag har familj och barn…

Och hemma är Spanien?
Det är Sevilla. Man är alltid trött så här mot slutet, men det är spännande och vi har haft en fantastisk process med dansarna så det ska bli kul att mötas på andra sidan det här arbetet. Och sen är det så här att nu så vet man inte om det är bra eller dåligt. Nu gör man bara, man tror att det är det här man behöver göra, och så hamnar det i händerna på publiken.

Kraften i det jag gör, i det att vara frilansare, är att jag kan komma in och ge i en och en halv eller två månader och ge mitt allt. Det är som en sommarförälskelse. Och sen kommer hösten och då sticker jag. Istället för att man finns i varandras vardag med alla de problem som dyker upp.

To Kingdom come 2

To Kingdom come med GöteborgsOperans Danskompani. Foto Lennart Sjöberg

Hur laddar dansarna inför premiären?
Det är en fin balans nu sista veckan för då börjar man köra verket och då förlorar man lite av den kontakten som man har haft för att man bara nöter det, så att allt ska sitta. Då kan det lätt bli en liten dipp innan premiär.

Att inte överarbeta stycket, att försöka hålla det fräscht. Det är min uppgift nu.

Thérèse Eng
Göteborgsoperan, Touched 31 mars – 5 maj


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil