Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Johannes Öhman

”Alla chefsjobb har varit väsensskilda, understryker Johannes Öhman, och Dansens hus kändes från början som en särskilt spännande utmaning.” Foto Mats Bäcker

11 dec
2022

”Ta fast Johannes Öhman” – encore!

Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en intervjuare som mer känner sig som en lite vilsen figur ur mupparnas Pigs in Space.

”Och det kanske bästa av allt, tillägger teaterchefen. Här under, där danspalatset Baldakinen en gång låg, hoppas vi tillsammans med Danscentrum få till helt nya repetitionssalar och mötesplatser.”

Dansens hus, på Barnhusgatan vid Norra Bantorget, står inför stora förändringar. Från årsskiftet ska hela Folkets hus, där Dansens hus ingår som en av tre hyresgäster, genomgå omfattande och nödvändiga renoveringar. Under tiden – dvs fram till öppningen som är aviserad till oktober 2024 – sker verksamheten på olika scener runt om i Stockholm. Under C/O-perioden blir Elverket Dansens hus hemmascen, men man spelar även på Folkets hus i Årsta, Bonniers konsthall och Hallen i Farsta.

Lahorde

Det franska kollektivet (LA)HORDE tillsammans med dansare från Ballet national de Marseille gästspelade i december 2021 på Dansens Hus stora scen med föreställningen ”Room With A View”. Foto Cyril Morea.

Det är inte helt lätt att få till en intervjutid med Johannes, eller Hannes som alla säger i dansvärlden. Men så har hans senaste månader varit extra intensiva med inte minst otaliga möten kring ombyggnaden, vid sidan av ordinarie konstnärlig och administrativ verksamhet. Jag lyckas dock boka in en dryg timme som efter inledande bombardemang med siktvinklar på Dansens hus övergår i lunch på en närliggande indisk restaurang.

Som danschef firar han 20-årsjubileum (varav 15 som institutionschef), lika länge som han var verksam som professionell dansare. Åren som dansare vill han för allt i världen inte ha varit utan. Själv kallar han det för ”en helt nödvändig praktik” inför chefsjobben som inleddes med Stockholm 59° North (2002–07, samtidigt som han var 1:e solist i Kungliga Baletten), och därefter institutionschef i tur och ordning för GöteborgsOperans Danskompani (2007–2011), Kungliga Baletten (2011–2017) och Staatsballett Berlin (2018–2020). På Dansens hus tillträdde han september 2020, men egentligen började han våren –20 parallellt med att han avslutade arbetet i Berlin, mitt under pandemin.

I Berlin slutade han överraskande tidigt, och med flaggan i topp. Efter en start, fylld av turbulens och intriger som inte minst vädrades i pressen, vände det och ensemblen drog åt samma håll. Snart strömmade Berlin-publiken till föreställningarna, pressen hyllade programsättningen för att den var spännande och nytänkande och 2019 utsågs Staatsballett till årets danskompani av den prestigefulla tidskriften Tanz. Men när han blev erbjuden jobbet på Dansens hus tackade han ja, samtidigt som han inte längre behövde veckopendla för att få vara tillsammans med sina närmaste.

”Alla chefsjobb har varit väsensskilda, understryker han, och Dansens hus kändes från början som en särskilt spännande utmaning.”

Benke MOD

Benke Rydman ger i vår 21 föreställningar av sitt nya verk, Master of Dance. Foto Daniel Bjugård

På vilket skiljer sig då Dansens hus från dina övriga uppdrag?

”Först och främst är Dansens hus en renodlad gästspelsscen som också ska verka för att stärka det fria dansfältet. Med vår specialkompetens för dans inom teknik, kommunikation och administration, har vi möjlighet att ta emot 40-45 produktioner per år. Tillsammans med andra aktörer inom den fria dansvärlden arbetar vi just nu med att utveckla samproduktionsmodeller för att kunna bidra till utvecklingen av det svenska – och internationella – dansfältet och dess ekologi. Kort och gott – det här jobbet är en spännande utmaning.”

Men – ett grundläggande problem för den svenska utom-institutionella dansen är att det saknas tillräckliga ekonomiska resurser.

”Jämfört med möjligheterna för koreografer och kompanier att arbeta över sikt i t ex Belgien och Holland är det nästan kaffepengar vi talar om”.

En storleks- och lägesmässigt viktig mellanscen är Elverket, där Dansens hus i fjol tecknade ett 5-årigt hyresavtal tillsammans med Dramaten. För att ytterligare etablera Elverket som dansscen kommer t ex Benke Rydman att i vår ge 21 föreställningar av sitt nya verk, Master of Dance. Med manus av Martin Luuk och Benke byggs föreställningen upp som en masterclass.

Innan intervjun avrundas med rask promenad och extra energiboost på ett kaffeställe har Hannes hunnit rätta mig två-tre gånger när jag sagt modern dans…

”Modern dans är ett begrepp som man började prata om redan på 1940- och 50-talen. På Dansens hus är den samtida dansen vårt fokus och uppdrag.”

Elverket

Elverket blir en tredje scen för Dansens hus under minst fem år framåt. Foto DH

När Johannes Öhman stod i begrepp att lämna sitt chefsjobb i Göteborg skrev Expressens danskritiker Margareta Sörenson visionärt att Kungliga Operan borde fånga in honom under rubriken ”Ta fast Johannes Öhman!”: ”… hoppas att inte lömska internationella dansscener är ute efter honom”, skrev hon då.

12 år senare och som Sveriges nationella nav för samtidsdans är gästspel på Dansens hus en konstnärlig ”energiboost”, för att citera Anna Ångström i sin SvD-recension av A Room with a View (2021) med franska kollektivet La Horde och Ballet national de Marseille.

För Dansens hus och Johannes Öhman öppnar sig nu flera (scen)rum med utsikter runt om i Stockholm!

Torbjörn Eriksson
Stockholm

Fakta
Dansens Hus invigdes 1991. Organisationen bildades 1989 som en stiftelse av de sju stiftarna Kungliga Operan, Riksteatern, GöteborgsOperan, Östgötateatern, Danscentrum, Dansmuseet och Skånes Dansteater.

Dansens Hus finansieras genom offentliga medel och får sina verksamhetsmedel tilldelade genom budgetpropositionen, samt genom bidrag från Stockholm stad.

Verksamheten bedrivs i gamla Folkets hus i Stockholm på dess två scener Lilla och Stora scenen och på Elverket. Stora scenen har en kapacitet på totalt 782 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare. Lilla scenen har en publikkapacitet på 140 platser. Elverket har 226 platser.


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil