Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Julia - Abigail Sheppard

Julia – Abigail Sheppard – tar sig till Fader Lorenzo för att få råd i sin svåra situation, hon kan inte äkta Paris då hon redan är gift med Romeo. Foto Roosa Oksaharju

09 nov
2022

Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors

John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar detta verk skapat i andan av Shakespeares berättelse från antikens tider.

Romeo - Martin Nudo 

Romeo – här Martin Nudo (stående), har i början av balscenen mött och blivit blixtförälskad i sin Julia, Abigail Sheppard, som också uppvaktas av Florian Modans Paris. Foto Roosa Oksaharju

En eloge är det till föreställningen som andas på riktigt med Abigail Sheppard och Jun Xia som de unga älskande I Verona. Sensitivt så det förslår, vackert och okonstlat.

Premiärdansaren Jun Xia är som Romeo mycket uttrycksfull och det som han har i rörelserna återspeglas också i ansiktet. Här har vi alltså en mångsidig tolkare av rollen. Hans dansteknik är ypperlig och han är snabb i alla vändningarna på scenen; ett exempel är hur han i balkongscenen rör sig i trapporna för att nå Julia, och lyfter upp henne för att ta henne med till gårdens mer skymda plan. Efter att ha hjälpt henne tillbaka upp klättrar han ner längs väggen för att fly platsen.

Yuka Masumotos Julia och Jun Xia som Romeo i en öm scen. Foto Roosa Oksaharju

Yuka Masumotos Julia och Jun Xia som Romeo i en öm scen. Foto Roosa Oksaharju

Abigail Sheppards (också hon premiärdansare) Julia inspireras tydligt av den skicklige och tillmötesgående partnern som ständigt söker blickkontakt med henne. Deras lyft är exceptionellt luftiga och arabeskerna höga, och publiken andas i denna fascinerande scen – fortfarande första aktens balkongscen – med dansen: inget prassel av pastillaskar eller annat störande. Paret hittar varandra åter och åter, skiljs åt, är högt uppe i sin lycka: allt detta återspeglas i den mångsidiga koreografin.

Fäktning på torget R&J

Fäktningscen på torget. Foto Roosa Oksaharju

Föreställningen som skildras här intygar på ett helt annat sätt än en annan för några dagar tidigare. Abigail Sheppard har hittills dansat med två rollinnehavare av Romeo, och man märker tydligt skillnaden med de olika partners och deras inverkan i samarbetet, också på den kommunikativa nivån på scenen.

Sheppard är en mångsidig konstnär, hon har gjort roller från och med Aurora i Törnrosa och Olga i Onegin till Myrtha i Giselle, titelrollen i Sylvia och titelrollen i Pippi Långstrump, förutom många ledande roller i moderna verk. Hon är i sin dans tolkande och tekniskt ledig.

Romeo Martin 

Romeo (Martin Nudo) kramas i Julias sängkammare före avskedet av en desperat Julia, Abigail Sheppard. Foto Roosa Oksaharju

Som Tybalt levererar Johan Pakkanen en rollprestation som är både stilig och välutförd i själva dansen och i fläktscener. Tydlig och trovärdig också.

Fina roller gör också säkra och alltid skicklige i sina roller Frans Valkama som Mercutio med sina alltid ypperliga hopp, och senare som döende kamrat i Romeos och Benvolios armar, samt en stilig Giulio Diligente från ungdomsgruppen som Benvolio, han också bland annat med sin vassa fotteknik.

Den ståtlige rivalen Paris som vill äkta Julia, Aapo Kokkonen med sina rena linjer, ritar en bild av en traditionell mansfigur, dock inte helt utan känslor till henne vilket kommer fram då han sörjer sin till gravkammaren förda fästmö. Rollen har i koreografin byggts till att vara lite dämpad.

Karnevalsfolket R&J

Karnevalsfolket på kommande: Shunsuke Arimizu, Iga Krata framför Thomas Brun och Giulio Diligente som den sista glade figuren. Foto Roosa Oksaharju

Sara Saviolas Amman görs med moderlig anda och kompetensen att leva in sig i rollen.

Andra solistroller är också bemannade med goda tolkare, så också corps de ballet. Hela ensemblen dansar här precist och lever in i uppgifterna livfullt. Det finns en del potential i dem. Så också till exempel i damtrion av vagabonder: Hatice Çağla Ertürk, Francesca Loi och Hye Ji Kang.

Claire Teisseyres dans med extra elongation charmerar, hon har i Nationalbaletten fått dansa mest lite mindre solistroller, hittills. Här är hon Rosalinda, i början Romeos flickvän, och senare en bland brudtärnorna, de unga flickorna som uppvaktar Julia (förutom Claire Teisseyre Phoebe Liggins, Seo Yeun Kim, Viola Länsivuori, Min Young Kim, Terhi Talo, Vanessa Lai och Mai Komori). Deras behagfulla dansnummer hör till mina favoriter i den här baletten.

Rome&Julia

En typisk position i verket – elongation med en utsträckt arm av Romeo (Martin Nudo) och Julia (Abigail Sheppard) då allt gott finns i hoppet. Fader Lorenzo (Antti Keinänen) har vigt paret till äktenskap, Amman Aino Matikka till vänster. Foto Roosa Oksaharju

Många av balettens seniordansare gör trovärdiga roller: Broder Lorenzo och Hertigen av Verona spelas av Samuli Poutanen, Lord och Lady Montague av Eemu Äikiö och Maria Tamminen, Lord och Lady Capuletti av Antti Keinänen och Tiina Myllymäki. Hon sörjer och driver sönder sin klänning i förtvivlan när Julias kusin Tybalts dödats i duellen med Romeo.

Berättelsen börjar luta åt den slutgiltiga katastrofen. När tredje akten är slut får dansarna och orkestern med dirigenten Johannes Witt sina välförtjänta applåder för en fin föreställning. När jag vid ingången till operahuset efteråt råkar Jun Xia från Kina tackar jag honom spontant - på engelska - och får svaret på både engelska och finska, “kiitos” (tack)!

Abigail Sheppard

Abigail Sheppard omfamnar sin döda gemål (Martin Nudo) sista gången på båren i släktens gravkammare. Foto Roosa Oksaharju

De tidigare iscensättningarna hos Nationalbaletten gjordes av koreograferna Dimiter Parlic (premiär 1967), Elsa Sylvestersson (1979), Natalia Horecna (2016) och Marilena Fontoura (2000, ett kortare modernt). John Crankos helaftonsbalett fick sin premiär i kompaniet 1996. Den har senast setts 2012 och recenserats då i Dansportalen.

Till baletter med samma tragiska berättelse av koreograferna Birger Bartholin (1954) och Serge Lifar (1960) användes musik av Peter Tchaikovsky. Dessa verk hade bara en akt.

Anita Jokela
Helsingfors
Romeo och Julia (John Cranko – Sergej Prokofjev) Finlands Nationalopera och -balett, 3 nov


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil