Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 med Frej Ruhl, Carl Sjögren, Lorenzzo Fernandez. Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

28 okt
2023

Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet

När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.

Tankarna vandrar till utmaningen kring att respektera dåtiden och samtidigt förhålla sig till nutid. José Martínez står för koreografin och Kungliga Operans dansare fyller salongen med virtuosa dans, hopp, snurrar, fart och glädje.

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Madeline Woo. Foto Kungliga Operan Sören Vilks

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Madeline Woo som Medora. Foto Kungliga Operan Sören Vilks

Det är något kittlande med dansverk som skapats för över 100 år sedan och som fortfarande spelas. Oavsett om koreografin bearbetats eller om ambitionen är att vara lik originalet är det lätt att låta tankarna vandra. Hur var det då och hur jämförbart är det med nu?

Vad kände dansarna, vilka satt i publiken, hur var reaktionerna, vad pratades det om och hur uttryckte dansarna rörelserna med sina kroppar? Det går förstås att hitta källor som textbeskrivningar och notationer men inga filmer från så långt tillbaka som styrker det verkliga framförandet. Balettklipp från tidigt 1900-tal som går att hitta på Youtube ger hintar om hur dansen uttrycktes på 1800-talet men helt säkra kan vi inte vara.

Det är förstås det som gör dans och mötet med publiken så speciellt. Det finns i ögonblicket och sedan endast kvar i minnet och sinnena för dem som var där.

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Rikako Shibamoto. Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Rikako Shibamoto som Odalisk. Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

Le Corsaire bygger på en dikt av Lord Byron och spelas från och med 27 oktober 2023 och för första gången på Kungliga Operan i Stockholm. Urpremiären skedde 23 januari 1856 på Parisoperan och sedan dess har baletten omarbetas. För koreografin denna svenska premiär står José Martínez som till vardags är balettchef för Parisoperan. Han och hans team har skapat en fartfylld berättelse som skulle kunna liknas vid en äventyrsmatiné.

I publiksamtalet en timme före premiär får vi som är där lyssna till koreograf José Martínez, scenografi och kostymansvariga Marie í Dali och ljusansvariga Ellen Ruge som delar med sig av tankar kring arbetet med föreställningen. Bland annat pratar de om att förhålla sig respektfullt till dåtiden och samtidigt reflektera kring nutidens perspektiv.

Le Corsaire Balettintroduktion 2023

Katarina Aronsson, dramaturg, i premiärsamtalet med koreograf José Martínez, scenografi, kostymansvarig Marie í Dali och ljusansvarig Ellen Ruge. Foto Cristian Hillbom

Teamet påpekar dock att dansäventyret är en saga och att det är det som publiken ska få uppleva. Världen är ständigt i förändring och människors utmaningar och kamper har olika fokus beroende på hur samtiden ser ut och det är en av utmaningarna när en sätter upp gamla verk. Kärlekshistorier kopplar tiden och oss alla samman så även i Le Corsaire.

Det är lätt att hoppas att kärleksparet ska få varandra. Inget är väl så tragiskt som slutet av Julia och Romeo. Kanske hade ändå den här historien mått bra av nyansering kring slaveri. I stort sett framställs allt med glädje och publiken får inte ta del av baksidorna. De som ska säljas bjuder ut sina kroppar och när affären är avslutat ligger de glada minerna kvar.

Om publiken fått bjudas in närmare till de olika karaktärernas känslor hade det hela fått ett annat djup. Vi får glimtar av konflikter där utgången kunde blivit förödande men som i den här historien utan fördjupning ordnas upp. Valet att hålla kvar sagan påverkar och även tiden. Allt får inte plats i en föreställning på 2 timmar och 5 minuter.

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Luiza Lopes och Daniel Norgren-Jensen. Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Luiza Lopes som Medora och Daniel Norgren-Jensen som Conrad. Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

Precis som livet ibland tar oväntade vändningar dansades huvudrollerna på premiären av Luiza Lópes och Daniel Norgren-Jensen. I övrigt var lag 1 intakt med Dimitry Zagrebin som Lankendem, Kentaro Mitsumori som Ali, Carl Sjögren som Birbanto och Anna Cecilia Meyer som Gulnara.

Hela kompaniet delar med sig av virtuosa dans med teknisk skicklighet. De bjuder på dansfest. Hoppas dansarna har lika roligt som det ser ut. Särskilt värd att nämnas från premiären är Carl Sjögren som briljerade både genom sin dans och sin rolltolkning.

Funderingarna är plötsligt tillbaka på 1800-talet. Vad tänkte Marius Petipa när han koreograferade sin version av verket. Och undrar om Petipa och andra 1800-tals koreografer någonsin kunnat drömma om att variationer från deras verk skulle plockas ur baletterna för att användas i tävlingssammanhang.

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Kentaro Mitsumori. Foto Kungliga Operan Sören Vilks

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Kentaro Mitsumori som Ali. Foto Kungliga Operan Sören Vilks

För den balettintresserade får därför föreställningen flera dimensioner, dels upplevelsen av här och nu, men också förväntan hur delar som så många gånger tävlats eller visats upp ska se ut just den afton en befinner sig på Operan. Kentaro Mitsumori dansar en sådan del med gott resultat. De 32 foutté piruetterna i Svansjön är ett annat exempel som är bekant för den vana balettpubliken. Alla sitter med spänning och räknar.

Koreografens drag med olika alternativa slut ger publiken chans att påverka. På flera platser i byggnaden finns maskiner där valen kan göras. Det skulle vara intressant att få ta del av statistik efter spelperioden om hur stor variationen verkligen blev. Väljer publiken samma varje kväll eller blir det någon gång olika. Inslaget ger publiken chans till integration och dansarna får extra krydda att inte veta när föreställningen börjar hur de ska göra slutet. Det är lockande att komma tillbaka ytterligare en gång uppleva ett annat lag dansa rollerna och se om slutet den gången blir annorlunda.

Jenny Berkán
Stockholm
Kungliga Operan, Stockholm Le Corsaire Spelas från 27 oktober till 18 november
Läs mer här om Balettens handling


  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil