Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Peter Pan & Wendy

Arion Javér som Peter Pan och Miró Wigander Rezler som Wendy samt elever från Svenska Balettskolan. Foto Josef Götherskjöld

08 maj
2023

Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan

Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck. Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska balettskolan i Göteborg fick Dansportalen träffa både henne och Sophie Ileina Ringel i årskurs 5, som nu gör sin allra första roll som tiger på Lorensbergsteatern.

Mariane Mörk Peter Pan & Wendy

Marianne Mörck som Herr Smil i Peter Pan & Wendy. Foto Anna Sigvardsson

Hur känns det efter första repetitionen Marianne?
Jag är helt slut. I kroppen och i huvudet. Ur balans. Jag är ju i alla fall så gammal så jag ska inte hålla på med sånt här! Man tycker att det är ingenting, man läser och springer upp lite, men man sitter ju och tittar på klockan, allting går på tid. För berättaren så går allting på tid. Lämnar man berättaren och jag går in i en roll, till exempel hunden Nana eller herr Smil, så gäller det att räkna stegen, vänster, höger, och så ska det kännas underbart allting man gör, berättar Marianne och skrockar.

Peter Pan & Wendy 2023

Arion Javér som Peter Pan och Miró Wigander Rezler som Wendy. Foto Josef Götherskjöld

Hur kommer det sig att du hamnade i detta äventyr?
Jag blev tillfrågad för två år sedan, men då kunde jag inte, och sen kom ju pandemin och så blev jag tillfrågad igen och det här är ju min födelsestad, jag är ju född här, säger de! Dans har alltid legat nära mig och lyssnar jag på någonting så är det klassisk musik med symfoniorkester. Jag började dansa balett på balettelevskolan på konserthuset när jag var liten. Jag har alltid varit väldigt blyg och alltid varit väldig kissnödig. Det funkar inte ihop för jag kunde inte be om att få lämna klassen och gå in på toaletten. Så jag kissade ner mina vita strumpor och skämdes och skämdes och bara storgrät och gick aldrig mer tillbaka. Jag skulle blivit dansös, faktiskt. Jag var väldigt tunn och hade en bra kropp då för det. Men det finns ju annat inom konsten. Det fanns ju musiken, sången, teatern.

Peter Pan & Wendy Kapten Krok Pascal Jansson

Pascal Jansson som Kapten Krok. lFoto Josef Götherskjöld

Du har haft ett rikt och brokigt yrkesliv, vad är det med balett som nu lockar dig?
Det är rörelsen. Att förlänga, att få sträcka ut armen. Att få följa en rörelse. Jag vet inte, men det är som en berättelse i kroppen som aldrig tar slut.

Hur är det att jobba med så många skolbarn och ungdomar, de är ju faktiskt i majoritet här?
Alla är ju stjärnor på sitt sätt, vilka klasser de än går i. De är så disciplinerade så jag bara tappar hakan. Jag vill bara lyfta upp och krama dem när det är så där hårt, men det kan jag inte göra här, för då förstör jag disciplinen som de har. Det är ju känt att i baletten är det en väldigt hård disciplin. De är ju mer disciplinerade än många vuxna jag har jobbat med! Jag hörde nyss balettmästaren säga till en elev inför alla andra och det var nästan så att jag blev röd i ansiktet när jag hörde det. Jag ville bara gå fram och krama henne, skrattar Marianne. Det är en träning den här disciplinen.

Peter Pan & Wendy 2023

Miró Wigander Rezler som Wendy. Foto Josef Götherskjöld

Vad gör du för att förbereda dig inför Peter Pan?
Ingenting. Jag ser till att jag vilar och får sova. Sen tycker jag att det är så fruktansvärt roligt så jag har ju roligt innan jag kommer in! Jag är ändå så gammal och får vara med om det här och sagor är fantastiskt att få berätta! Att få med sig barnen som antagligen kommer att sitta där med munnarna öppna!

Under din tid har Göteborg berikats med ännu en operascen, hur känns det att vara tillbaka på hemmaplan?
På Lorensbergsteatern gick jag mycket förr, det var också ett museum med svartvita bilder av filmstjärnor. Sen är jag ju född på Storan och jag ska ju dö på Storan. Jag kom in där i kören och det var helt fantastiskt, jag ville bara vara i kören. Där träffade jag någon som fick ett kontrakt i Malmö och då åkte jag med och fick mitt fasta jobb.

Till sist vill jag säga att jag tycker att det är en fantastisk föreställning som Sebastian har satt ihop. Både musiken och idén, med det hela.

Sophie, du började på skolan i höstas, då du flyttade hit ända från Sao Paolo. Peter Pan och Wendy är din första vårföreställning på Lorensberg, vad ska du göra?
I Peter Pan gör jag en tiger, men min högsta dröm är att bli en professionell dansare. Det här kommer att vara min bas för min karriär.

Sophie Ileina Ringel 

Sophie Ileina Ringel i sin första vårföreställning på Lorensbergsteatern. Foto Thérèse Eng

Vad är det allra roligaste?
Och vara med på scenen. Det är det bästa som finns. När man har lärt sig alla steg, alla räkningar och allting och har på sig kostymen och lyssnar på musiken så känns det som om man är i sin egen bubbla och ingen är nära dig, det är som att man gör ett solo. Det är känslan som man har. Att vara en tiger är väldigt fritt, man är mest ute och jagar och har det kul med sina kompisar.

Vad är det allra svåraste när du ska gestalta en tiger?
Räkna stegen tycker jag. Ibland om man räknar fel så blir allt fel och det är lite jobbigt.

Hur sitter stegen nu då?
De sitter redan nu. Jag tycker att det är lite mycket repetitioner, för jag kan det redan faktiskt!

Peter Pan och Wendy

Slutbild av hela gänget som var med och skapade Peter Pan & Wendy, från elever till teknik på Lorensbergsteatern. Foto Rebecca Labbé

Vad tycker du om historien Peter Pan?
Den har en massa känslor i sig. Man kommer alltid att få samma känsla, när jag kanske är ganska gammal tror jag att den kommer att kännas likadant. Min mamma läste den ibland för mig när jag var liten.

På scen spelades faktiskt Peter traditionellt av en ung flicka och detsamma gäller filmversionen från 1924. Skulle du vilja spela Peter Pan?
Ja, det hade varit kul att få flyga och göra alla steg och vara med i varenda scen! Det är liksom en dröm att få flyga!

Thérèse Eng
Göteborg, Lorensbergsteatern, Peter Pan & Wendy, 5 maj – 14 maj


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil