Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Cabaret1 GO

CabaretBerlin 1930, nazisterna gör intåg. Foto Lennart Sjöberg

01 okt
2022

Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!

Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – och inga mer Covid-nedstängningar.

För två år sedan, i september 2020, var det första premiärdatumet för Cabaret på Göteborgsoperan. Sedan slog Covid till och premiären fick skjutas upp ytterligare en månad. Jag gjorde en längre intervju med Tobias Ahlsell som spelar Cliff två dagar innan den andra planerade premiären. Dagen efter stängdes hela operahuset ner.

Men nu är det dags – den 1 oktober – ska Sally Bowles äntligen välkomna GöteborgsOperans publik.

Cabaret2 GO

Cabaretorkestern på Kit Kat. Foto Lennart Sjöberg

Dansportalen har träffat koreografen för uppsättningen, Rebecca Howell.

Cabaret utspelar sig i Berlin i Början av 30-talet. Vad finns det för likheter med Göteborg 2022?
Det är intressant för Cabaret var kanske från början mer en historisk reflektion, men ju mer man funderar på tillståndet i hela Europa, eller i världen, inser man att den kanske inte någonsin varit så aktuell och relevant. Det politiska landskapet har förändrats i väldigt många länder, man kan se på det senaste valet i Sverige…

Visst, det kan vara 30-talet om man ser på dekoren, men historien är nästan kusligt närvarande just nu. Jag tror faktiskt att bara sedan 2020 har det skruvats till ännu mer. Det har blivit en mer global fråga som accelererat. Det är skrämmande.

Rebecca Howell GO Cabaret

Rebecca Howell. Foto Lennart Sjöberg

Cabaret är ju en av världens mest kända och älskade musikaler, vad beror det på tror du?
Jag tror att man kan relatera till historien. Vem som helst, oberoende av bakgrund, utbildning, förståelse av teater och dans kan ta till sig historien. Hjärtat i Cabaret, oavsett hur den sätts upp, skapar ett tryggt rum, ett rum dit alla är välkomna, där alla kan vara som de vill vara. Sen tror jag att det är viktigt för människor, att det finns den sortens yttrandefrihet, det berör folk.

De hittar sig själva och blir representerade på olika sätt. Och musiken så klart! Musiken är så klokt skriven. Den är intelligent både textmässigt och musikaliskt. Dansen och koreografin blir ytterligare ett narrativ, samtidigt så är det underhållande.

Cabaret 3 GO

Akrobaterna på Kit Kat. Foto Lennart Sjöberg

När du gjorde koreografin, hur mycket inspirerades du av tidigare uppsättningar och framför allt av Bob Fosses film från 1972 med Liza Minelli?
Det är svårt för om man vuxit upp med Cabaret så var det ju alltid Liza Minelli som var hjältinnan. Och när folk har frågat mig så undrar de, använder du svarta stolar? Jag kan aldrig tävla med dem så jag tänker inte ens försöka. Men jag har försökt att tänka annorlunda.

Detta är ett helt annat rum, den intima cabaretscenen som finns både i filmen och i många tidigare uppsättningar är inte samma sak som Göteborgsoperans stora scen. Det är en enormt stor scen så jag var tvungen att tänka om. Man måste förstora allting och hur skulle jag få den att fungera i detta stora rum?

Nu har det blivit som en cirkusarena istället, vilket har tillåtit mig att helt och hållet göra om vissa saker. Jag har fått friheten att helt och hållet släppa vissa idéer eftersom omständigheterna i rummet är så annorlunda.

Finns de svarta stolarna med …?
Det finns stolar på borden, men mer berättar jag inte, säger Rebecca och brister ut i gapskratt.

Cabaret4 GO

Cirkusscen på klubb Kit Kat. Foto Lennart Sjöberg

Idéen med att låta vissa ur publiken sitta på scenen, hur kom den till?
Idéen var att få en känsla av ”oss” och precis som de första raderna Willkommen, Bienvenue, Welcome, ska man kunna känna att alla är en del av klubben, en del av Kit Kat så barriären mellan de på scenen och publiken ska suddas ut.

Du är koreografen till föreställningen. Vad handlar dansen om här?
Det som skiljer den här koreografin från andra är att ibland är den väldigt ren och klinisk för att sedan plötsligt brytas upp. Koreografin är också verkligen individuell och snuddar ibland vid galenskap. Rolighet finns som kärna, en humor mellan dansarna. Den tillåter olikheter mellan människor och extremiteter så den känns inte formell. Och så finns det också en kontrasterande musik till detta, nazisternas, det totalitära som står helt i motsats. Det finns många stilar, många smaker, många influenser, det är det jag har försökt skapa. Så förhoppningsvis är det också vad det blev, inte en speciell stil.

Det svåraste för dansarna kanske är närmandet till cirkus, akrobatiken. Men det har varit väldigt roligt att lära känna ensemblen. Från början trodde de nog att jag var lite knäpp, men nu har de vant sig vid mig.

Cabaret5 GO

Sally Bowles (Kerstin Hilldén) på Kit Kat. Foto Lennart Sjöberg

Vad har varit det mest utmanande med koreografin?
Frågan är utmanande… koreografi är nog, om man bryter ner det hela, tjugofem procent skapande och sen är resten personkemi. För du kan ha världens bästa idéer i huvudet, men de måste komma till och ut genom dessa människor. Och i olika människors kroppar ser det olika ut. Så när det blir en ny casting måste allt tänkas och göras om på ett plan och det är kanske det mest utmanande.

Till sist, hur gör man för att ”komma igen”, få ny energi med en uppsättning som fått två premiärer uppskjutna?
Naturligtvis är det helt utmattande, allas entusiasm ska bara läggas på hyllan. Å andra sidan, finns det en positiv sida av detta. Så många gånger under ens karriär har man skapat en show och är jättelycklig för att man klarade det, gick iland, och sen kommer man tillbaka några år senare och ser den och tänker: åh, jag skulle kanske gjort det eller det annorlunda…

Cabaret6 GO

Grönsakshandlaren, herr Schultz, framför sin affär, med Fräulein Schneider i bakgrunden – Siw Erixon och Lars Hjertner. Foto Lennart Sjöberg

Tänker man efter så fick vi faktiskt en möjlighet att få lite tid, luta oss bakåt och få ett nytt perspektiv. När man jobbar med en föreställning är man så inne i den och man har ofta inga andra alternativ eller svar som gör den bättre, så detta är i själva verket första gången som vi har haft möjlighet att få extra tid och fundera över om vi hittat det bästa möjliga så det är på ett sätt väldigt intressant. En möjlighet. Mellan en tredjedel och en fjärdedel av dansarna är nya vilket också är bra, det har satt båten i gungning lite, den har inte bara stått still.

Vad hoppas du på inför premiären 1 oktober?
Ingen mer Covid-nedstängning! Kan du föreställa dig?!! Jag hoppas att det blir som vi vill att det ska bli, det är så mycket jobb nedlagt, för tredje gången försöker vi, människor har lagt ner hela sin själ för tredje gången. Jag hoppas att vi får njuta på scenen och att publiken får njuta och förstår vad vi vill säga. För det är en väldigt viktig pjäs.

Thérèse Eng
Göteborg


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil