Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dansmuseet Nurejev 1

Ur Paradis perdu av Roland Petit. Foto Francette Levieux. Dansmuseet Stockholm

17 okt
2022

Passion på Dansmuseet

Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century. Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänkt som en vandringsutställning. Första anhalt är Stockholm och den finns kvar till 8 januari 2023.

Här kan ses 14 rollkostymer och 49 foton från Charles Judes privata samling. Dessutom bjuds på olika former av anföranden. En kväll var Kungliga Balettens chef Nicolas Le Riche inbjuden att tala om sitt arbete med Nurejev. Le Riche var på bästa humör, talade öppenhjärtigt och svarade villigt på frågor från publiken. Han hade oerhört mycket att dela med sig av.

Utställningen innehåller också ett utmärkt urval filmavsnitt på omkring 20 minuter, sammanställt av Klara Berggren, bland annat museipedagog på museet. Det finns också tjugo böcker om Nurejev att botanisera i. Utställningen rekommenderas å det varmaste. Medlemmar i museets vänförening går in gratis.

Dansmuseet Nurejev

Ur Paradis perdu av Roland Petit. Foto Francette Levieux. Dansmuseet Stockholm

Ett liv i dans – något om den oförliknelige
Rudolf Nurejevs passion för dans var ojämförlig, och han sparade sig inte. Att dansa 250 huvudroller om året slet på hans kropp och han kom att behöva kraftig morgonmassage för att komma upp ur sängen. Men att sluta? Aldrig! ”Till den sista droppen blod” lär han ha sagt.

Han tidiga år var obemärkta. Han föddes 17 mars 1938 på ett tåg. Betecknande: hans liv blev ett i kappsäck, med dansen som fast punkt. Första gången han såg en balett var 1945: Tranans sång, musik Stepanov. Den gjorde bestående intryck, och han började dansa karaktärsdanser hemma i det tatariska Ufa, väster om Uralbergen i Södra Ryssland.

Så småningom sökte sig Nurejev till baletten, och i Leningrad gjorde man ett undantag för honom. Under ledning av den storartade pedagogen Alexander Pusjkin genomgick han en hel balettutbildning på tre (3!) år. Hans examensuppvisning (ett solo ur Korsaren, kan beskådas på museets filmskärm) blev en sensation. Han anställdes omedelbart på Kirovteatern och blev snart dess största manliga stjärna.

Dansmuseet Nurejev

Från repetitioner på Don Quijote. Nurejev i mössa. Foto Francette Levieux. Dansmuseet Stockholm

Tre år senare, 1961, gästspelade baletten i Paris, och resten är historia. Nurejev hoppade av, och visade under en lång karriär i väst hur dynamisk och mångsidig mansdans kan vara. Med en gourmands aptit kastade han sig över alla möjliga scendansformer, och han fick mängder av koreografier skapade för sig. Hans mäktiga personlighet gjorde överallt outplånliga intryck.

Efter hans första framträdande i London lär, enligt en tryckt bok, åskådare ha kastat upp på scenen inte bara en sedelrulle med gummisnodd omkring, utan också arton par trosor och ett antal hotellrumsnycklar. Med mera.

Redan 1962 började Nurejev dansa med Margot Fonteyn, den största företrädaren för den eleganta engelska stilen. Hon var 42, han 23. I en av museets visade filmer säger hon att hon var rädd att det skulle se ut som ”mutton dancing with lamb”, men hon tog chansen, och resultatet blev baletthistoriens kanske vackraste partnerskap. När de dansat Svansjön på Stockholmsoperan 1967 varade slutapplåderna i 55 minuter.

Dansmuseet Nurejev

Från vänster: två jackor till Giselle, akt 1 och en svart till Giselle , akt 2. Foto Johan Rosenqvist. Dansmuseet Stockholm

1963 debuterade Nurejev på vita duken, i en filmatisering av Fokins Sylfiderna. Filmerna blev med tiden många. En originell sådan var Ken Russells långfilm Valentino (1977), där Nurejev gav utlopp för hela sitt register som skådespelare, när han gestaltade en annan legendarisk aktör: Rudolf Valentino.

Nurejevs karriär blev ett enmans triumftåg i dans. Han blev kopiöst rik och när han dansade krävde han – vackert och viktigt! – att ballerinan skulle få minst hälften av det gage han själv fick.

1983 utsågs han till balettchef på Parisoperan. Det var också där han gjorde sin sista stora insats för baletten: en egen uppsättning av klassikern La Bayadère. Hans assistent då var hans forna partner från Leningrad: Ninel Kurgapkina (hennes förnamn var en innovation: Lenin baklänges!). På scenen efter premiären tilldelades han av kulturministern Jack Lang Frankrikes finaste kulturorden: Ordre des Arts et des Lettres (i Sverige Litteris et Artibus). Kort därefter, 1993, avled Nurejev i sviterna av AIDS.

Nicolas Le Riche DM

Nicolas Le Riche under samtalet med Erik Mattsson på Dansmuseet. Foto Cristian Hillbom

Utmärkta arrangemang under utställningen
En levande höjdpunkt i utställningen var, som nämnts, balettchef Nicolas Le Riche presentation av Nurejev i samtal med museets intendent och tf chef Erik Mattsson. Nurejevs metod för att förädla de klassiska baletterna bestod bland annat i att lägga till solon för den manlige dansaren i alla akter där sådana inte redan fanns, plus gärna två solon extra i sista akten.

Och då gjorde han de nya solona koreografiskt ytterligt intressanta, med stora hopp och små, piruetter, batteringar och härliga diagonalkombinationer. Två exempel: Första akten i Svansjön är mest en berättande akt. I Nurejevs version dansar Prinsen där ett högklassigt solo. Likadant i andra akten av Törnrosa, som annars mest är en mimscen som ska förmedla att hundra år har gått: också där skapade han ett innehållsrikt solo.

Som balettchef insisterade Nurejev också på att det inte skulle vara någon skillnad mellan höger och vänster. Särskilt solister måste kunna utföra dubbel tour ”en l’air” åt båda håll. Kårdansare kunde också få spännande koreografier att framföra. Genomgående: Nurejev drev sina dansare, drev och drev, vidare och vidare – och deras standard blev högre.

Le Riche tvekade heller inte att tala om vad Nurejev hade kallat den unge dansören vid en tidig repetition: jolie cul! Mild översättning: Läckra häcken! Två andra anföranden hålls av Erik Näslund (27/10) och Ann-Cathrine Byström (24/11).

Dansmuseet Nurejev

Léon Baksts kostym till Faunen i En fauns eftermiddag. Foto Johan Rosenqvist. Dansmuseet Stockholm

Lunchprat
Under rubriken Lunchprat om Nurejev kan man på tisdagar kl. 13 få lyssna till dansare som arbetat med Nurejev. Först ut i raden var Klas Rickman, full av berättarglädje. Särskilt under sin tid som dansare i Festival Ballet (numera English National Ballet) fick han uppleva Nurejev på nära håll, framför allt under balettens långa turné till Australien 1977. Den blev förstås jättesuccé för både Nurejev och Festival Ballet. Och vid ett tillfälle där under en fest hade Nurejev bestämt sig för att sjunga Mick Jagger-låtar till en orkester! Det torde ha varit en alldeles speciell upplevelse.

Klas Rickman var också en flitig fotograf, och han hade med sig några av sina foton. Ett annat föremål han hade med sig var en klenod: en CD med Nurejev som dirigent! Också Rosy Jauckens kommer att tala på tisdagar.

En nåd att stilla bedja om, och Slutord
Charles Jude gick, likt Nicolas Le Riche, i pension från Parisoperans balett som étoile (= stjärna). Jude är numera styrelsemedlem i Rudolf Nurejevs Stiftelse, som på nätet har en innehållsrik hemsida på franska, engelska och ryska. Kostymerna och fotografierna i utställningen är Judes personliga egendom. För ett drygt år sedan gästade han Stockholm för att sätta upp Nurejevs Svansjön, men tänk om han kunde återkomma hit och tala om sina erfarenheter av Nurejev?

En framstående danshistoriker och kritiker skrev vid ett tillfälle: ”Samtidigt med att dansaren är konstnären är han också konstverket.” (André Levinson, 1929) Visst passar de orden i högsta grad på Nurejev? Ett levande konstverk.

Peter Bohlin
Stockholm


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil