Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Carmen Helsinki

Carmen och en Don José, fylld av lyckokänsla. Rebecca King och Frans Valkama (första akten). Foto Roosa Oksaharju

23 apr
2020

En magisk föreställning av Carmen

En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.

Alla föreställningar hann man inte dansa förrän det blev ett abrupt stopp för hela verksamheten på grund av pandemin Covid19.

Dansportalen fick en intervju med Carmen, Rebecca King, som gjordes via mail, ett par veckor efter att föreställningen fick stängas ned.

Carmen Helsinki

Soldaterna är osäkra och ovissa hur bemöta Carmen – Rebecca King, till vänster Florian Modan. Foto Mirka Kleemola

Jag såg både generalrepetitionen och en föreställning av denna balett två veckor efteråt. Samma dansare i båda. Dramatiskt hade det blivit redan innan baletten hade sin premiär. Vissa förändringar i rollfördelningarna hade blivit nödvändiga.

Meningen var att det skulle bli tre casts vilka skulle alternera men då en av de tilltänkta Carmendansarna blivit skadad fick Rebecca King ta åt sig jobbet att klara det dubbla. Det blev i början utan vilodagar och växlande med partners i de olika föreställningarna.

Men efter två veckor hade föreställningen nått en helt annan nivå än under premiärveckan.

Denna balett gav en möjlighet för dansarna att visa starkt skådespeleri. En föreställning kunde inte ha varit mer laddad än den som vi såg på Nationaloperans scen en vanlig torsdag kväll. Det drog åt det hållet redan i de tidigare akterna men i tredje akten gjorde Rebecca King och Jun Xia som Carmen och Don José närapå verklighet av dramat.

I den akten får Jun Xia sin stora chans, Han visar i denna föreställning något av ett fötvivlat vansinne. Han störtar fram till arenan där Carmen – och vi – lite tidigare sett toreadorerna vinna sin seger. Jun Xias Don Jose närmar sig Carmen i ett sista försök att övertyga henne om deras gemensamma framtid men hon bestämt avvisar honom förstår friaren att allt är förgäves. Han dödar sin älskade Carmen med ett knivhugg.

* * *

Carmen Helsinki

Det fanns dramatik i Rebecca Kings Carmen. Foto Roosa Oksaharju

Rebecca King är född i Baltimore, USA och är sedan 2015 första solistdansare vid Nationalbaletten i Finland. Hon berättar att Europa lockade då hon avslutat sin utbildning.

Min lärare, Olga Tozyiakova, var en fantastisk pedagog och en av de mest inspirerande kvinnor jag någonsin mött, säger Rebecca King. Hon kände mig i månget bättre än jag själv gjorde och hon gav och rotade mig i en etik att jobba (work ethic) och en strävan och en drive vilket jag är för alltid tacksam för.

När jag var 16 blev jag erbjuden en plats vid skolan ABT/JKO i New York men samtidigt ett kontrakt vid Ukrainska Nationalbaletten i Donetsk. Efter en del diskussion med familjen och läraren kom alla till den slutsatsen att det allra bästa skulle vara för mig att få erfarenhet av ett danskompani.

Det var ett våget steg när du var så ung?
Jo, och det var faktiskt en utmaning, och också detta att åka ända till Ukraina efter att bara ha bott hemma, och att dansa i ett etablerat kompani, men det var både belönande och uppfostrande. Kompaniet var mycket klassiskt och jag fick där många fina möjligheter.

Carmen Helsinki

Soldaten Don José – Frans Valkama med en lycklig fästmö, Mikaëla – Yuka Masumoto – i farten i första akten.Foto Mirka Kleemola

Sedan flyttade du 2008 till Tjeckien?
Jag blev erbjuden att dansa som solist vid Staatsoper i Prag och från och med 2011 vid Tjeckiska Nationalbaletten i samma stad. Där stannade jag i sju år, och den tiden var verkligen givande och lärorik med många krävande utmaningar.

Jag dansade bland annat Odette-Odile i Svansjön och Myrtha i Giselle, Klara i Nötknäpparen och mycket annat. Jag lärde mig även tjeckiska såsom jag lärde mig ryska i Ukraina. Jag har alltid varit nyfiken på olika kulturer och fick fantastiska möjligheter och en inblick i dessa länder. Jag upplever också att man erbjuds nya möjligheter även om man inte förväntar sig dem.

Men – hur var det i allra första början, hur valde du dansen?
Mitt liv startade i en dansstudio, jag talade också mina första ord där. Så dansen valde mig! Mina föräldrar fick av en läkare veta att den ena av mina två bröder borde antingen opereras vid höften eller sättas i balettskola. Föräldrarna tyckte att det senaste alternativet lät bättre.

Resultatet var att brodern, också den andra brodern och jag blev alla dansare. Nathaniel har dansat i Pittsburgh, USA, Stephen i Ballet West och i Dortmund, Tyskland. Våra föräldrar var mycket stöttande, i mitt fall också då jag flyttade för att bo i dessa olika länder.

Carmen Helsinki

Carmen – Rebecca King – håller på att locka soldaten Don José – Frans Valkama. Foto Mirka Kleemola

Hur är livet i Helsingfors, trivs du?
Jag är lycklig här och jag är inte den som planerar så mycket i förväg. Livet ger en chanser och man ska ta vara på dem när man får dem. Just nu har jag inga planer att flytta.

Du har även ett projekt att utveckla på fritid?
Det är Youth America Grand Prix. Jag jobbar med det, det är frågan om den största tävlingen för balettstipendier till studerande. Syftet är att hjälpa unga dansare med deras nästa steg, att få en plats i en skola eller utbildning eller i ett kompani.

Genom deras Dance in Higher Education Program kan unga även få en plats vid ett universitet. Jag tycker att detta är väldigt viktigt, och det är en uppgift som jag tänker fortsätta att jobba för efter min dansarkarriär, jag vill ju ge tillbaka något av det jag själv fått.

Carmen Helsinki

Carmen – Rebecca King - och Don José – Frans Valkama. Foto Mirka Kleemola

Du säger att du upplevt arbetet med Carmen som något enastående?
Som väldigt ung tyckte jag mycket om de klassiska rollerna men nu lutar det lite åt annat håll också. Realistiska karaktärer typ just Carmen intresserar mig. Det finns en möjlighet att inte endast dra nytta av sina egna upplevelser utan också att kunna dela av allt med publiken, att känna att den lever med i stämningen.

Det betyder att åskådarna kan relatera det sedda till sina egna liv på ett sätt som inga ord kan beskriva, att leva med igenom hela föreställningen. Rollen som Carmen kom nu som en roll för livet för mig och speciellt i denna version av Liam Scarlett. Koreografen fick inte bara liv i Carmen utan också i de andra karaktärerna. Carmen var inte endast en hårdhjärtad kvinna utan en som i det rätta ögonblicket kunde lätta sitt pansar och uppleva något riktigt stort tillsammans med Don José.

Rebecca, din rolltolkning av Carmen var utomordentligt fin, du levde för fullt in i den, hela föreställningen igenom! Och du kanske tände också dina motspelare på scenen, speciellt Don José.
Det hjälpte att ha livserfarenhet, jag kunde analysera och utveckla karaktären, vilket var ett stort nöje för mig. Interpretationen växte för varje föreställning. Det var en mycket speciell roll för mig och jag njöt av möjligheten att få dansa med olika dansare.

Det betydde att man skulle agera mot de övriga rollinnehavarna på scenen. Ibland kan det hända att när man dansar en roll länge kan det vara svårt att till varje kväll hitta något nytt att ta fram hos den karaktär man skapar. Detta trots att man älskar rollen hur mycket som helst. Här var det nog magiskt varje kväll.

Carmen Helsinki

Escamillo – Alfio Drago – gjorde en stark entré till Lillas Pastias krog. Foto Mirka Kleemola

Och den magin syntes, Rebecca. Tack ska du ha, och tack även för intervjun!

Med Jun Xias Don José hade Rebecca King också ett ypperligt samarbete i själva dansen, inte enbart i karaktäriseringen av rollerna. Artisteriet fanns där och allt löpte fint.

Som toreadoren Escamillo överraskade Alfio Drago mycket positivt; han var verkligen en toreador. Med ypperlig energi, vassa vändningar och sträckningar av benen kom han fram ur Lillas Pastias (Anna Konkari) krog, intog scenen och gestaltade hjälterollen som skulle vinna Carmens intresse.

Av tre zigenarmän fästes blicken på Atte Kilpinen och hans rörelsespråk. Han är ett löfte – redan vid hans första stora solistuppdrag som Aminta i förra årets Sylvia (se Dansportalen 6 maj 2019). På hösten väntas Atte börja som dansare vid Hamburgbaletten.

Carmen Helsinki

Toreadoren Escamillo i en precis pose på arenan – Tuukka Piitulainen. Foto Mirka Kleemola

Xiaoyu He och Mariusz Morawski gjorde bra ifrån sig som de andra zigenarna, det gjorde även bland annat Iga Kratas Micaëla, Don Josés förlovade. Corps de ballet dansade som zigenare och tjurfäktare, varav de sistnämnda kanske hade mer givande roller i energiska och starka danser än de förstnämnda som kunde verka mera klischémässigt.

Kostymerna och scenografin (Jon Bausor) var ganska traditionella. Zigenarnas dräkter kunde ha varit mera i stil med solisternas, nu var de en aning för trasiga.

Don José sitter i slutscenen med den döda Carmen i sina armar. Ännu när ridån gått ner och öppnats första gången sågs konstnärerna Rebecca King och Jun Xia vara kvar i det känslosvall som slutet av dramat hade orsakat hos dem. Jag märker detsamma hos oss i publiken, när ridån sista gången gått ner och vi alla skulle lämna salongen. Vi hade verkligen upplevt något som inte händer så ofta.

Anita Jokela
Helsingfors


  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil