Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eskapist4

I förgrunden Hampus Gauffin, Oscar Salomonsson, Kentaro Mitsumori, Joakim Aderberg. Foto Nils-Emil Nylander

14 apr
2019

Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö

STOCKHOLM: Vår världskoreograf är 35 år, på hans hemsida finns lika många verk förtecknade. Av hittills 45 kompanier i 17 länder har verk av Alexander Ekman dansats. I det senaste, Eskapist på Kungliga Operan, har Ekman och hans noggrant valda medarbetare åter skapat ett innehållsrikt, omväxlande, underhållande mästerverk.

Innehåll: Spännande gruppdanser med medryckande rytmer. En monolog, en film. Fascinerande solon: ett förtjusande sådant i början dansas av en självlysande Haruka Sassa. Ett mäktigt av Joakim Adeberg när ett trettiotal av de totalt 37 dansarna är klädda i hudfärgade underkläder. Han är då den ende som bär svarta promenadskor med klackar.

Tre förträffliga duetter: i en utmärker sig Emily Slawski och Anton Valdbauer, i en två damer i tåskor: Daria Ivanova och Sarah Jane Medley. En tredje duett börjar med att Haruka Sassa ropar efter sin partner Adi (AdiLiJiang Abudureheman). När han infinner sig börjar en skön duett i klassisk balettstil, förhöjd av snillrike kostymskaparen Henrik Vibskovs eleganta svarta dräkter.

Eskapist19

Eskapist av Alexander Ekman med dansare ur Kungliga Baletten. Foto Nils-Emil Nylander

Den fängslande, visuella skärpan i Vibskovs skapande är en av de sammanhållande krafterna i Eskapist. Andra sådana krafter utgörs av Mikael Karlssons dynamiska, mångskiftande musik, samt av Alexander Ekmans överraskande användande av teaterbyggnadens tekniska resurser. Han ansvarar också för scenografi, ljus och film, inklusive filmklippning. Både musik och koreografi vibrerar av medryckande rytmer.

Verkets avslutning: Den sista gruppdansen – mäktig, innehållsrik, generöst lång, övergår i en scen som slutar vid festbordet. Kalaset är över för denna gång.

Men: Fördjupning

Under den praktfulla ytan på Eskapist finns dock en förstklassig fördjupning. Alexander Ekman har tidigare samarbetat med dramaturgen Carina Nildalen. I programhäftet till Eskapist har hon skrivit en oumbärlig artikel om eskapismen som företeelse.

Där öppnas dörren till en vidare innebörd av ordet eskapism: en form av dagdröm som inte går ut på att fly, utan på att finna nya möjligheter till kreativitet. Inte, med internationella termer, ”self-suppression” utan ”self-expansion” – självexpansion.

Eskapist10

Dansare ur Kungliga Baletten. I förgrunden Anton Valdbauer. Foto Nils-Emil Nylander

Alexander Ekman uttrycker sig bland annat så här i artikeln: ”I mina eskapismer har jag byggt upp världar med människor som jag aldrig mött men som sen har dykt upp som karaktärer i mina verk. Jag har upptäckt att jag är en mycket aktiv eskapist.”

Berikad av sådana insikter upptäcker åskådaren att två scener som först tett sig förbryllande i själva verket är centrala i Eskapist. I monologen visar huvudpersonen, i Oscar Salomonssons gestalt, vägen mot denna högre tillvaro. I filmen befinner han sig där, och med sina vänner ser han saker som är där och andra saker som inte är där.

Titelrollen gestaltas storartat av Oscar Salomonsson. I början är han värd vid ett festbord med inbjudna gäster. I monologen agerar han på det beundransvärda sätt där allt överflödigt är avlägsnat. Bara det väsentliga finns kvar. I filmen framstår han som en naturlig skådespelare - en inte helt vanlig art, värd att vårda med omsorg.

Mot slutet har den uppmärksamme åskådaren blivit klokare. Föreställningen var både en fest som för denna gång tagit slut och samtidigt ett besök i en tillvaro vackrare och mer innehållsrik än den mest fantasifulla dröm.

Peter Bohlin
15 april 2019

AlexanderEkmanCramerskamedaljen

Alexander Ekman får den Cramérska medaljen på Kungliga Operans scen. Närmast Alexander är stiftelsens representant Terje Stoud Platou Thoresen, därefter ordföranden Birgitta Melander, vice ordföranden Mathias Cramér och Elise Englund. Foto Simon Broström

Motivering Cramérska medaljen:

”Med humor, värme och djupaste allvar, har du gett Sverige och världen de mest fantastiska uppsättningar som både berör och roar. Ditt koreografiska språk och ärliga tilltal gör just dig till den sceniska trollkarl och teaterman som Ivo Cramér skulle ha älskat och uppskattat.

Med en osviklig känsla för timing och rytm leder du oss in i magiska världar fyllda av eskapism, vatten eller hö, och tar oss till ställen vi aldrig vill lämna. Du trollbinder din publik och får oss alla att återvända. Om och om igen.”

GunillaRoempkestipendietAlexanderEkman

Alexander Ekman vid utdelningen av Gunilla Roempke-stipendiet. Från vänster Madeleine Onne (konstnärlig ledare finska nationalbaletten), Gunilla Roempkes dotter Titti Gentele, Alexander Ekman, Nicolas Le Riche (balettchef), Oscar Salomonsson (dansare), Pär Isberg (koreograf). Foto Mats Lindgren

Motivering Gunilla Roempke-stipendiet:

Alexander Ekman har med ett helt nytt koreografiskt språk och sin högst personliga stil tagit dansvärlden med storm. Med lika mycket entusiasm som allvar tar han sig an uppdrag på ett fantasifullt sätt. Han vänder uppochner på allt det vi förväntar oss - låter oss zappa mellan scener likt dagens sätt att se på TV.

Under skapandeprocessen av ett verk involverar han dansaren och får artisten att utforska sina egna mänskliga beteenden och fantasier. Åskådaren får ta del av mänskliga möten i en surrealistisk värld för en stunds verklighetsflykt likt Eskapism.

Alexander Ekman hyllas för sitt verk

Det är tradition att upphovsmänniskor efter en premiär hyllas på scenen. Så naturligtvis också denna gång. Men Alexander Ekman fick framträda på scenen flera gånger:

Efter andra framförandet tilldelades han Gunilla Roempke-stipendiet.
Efter tredje belönades han med Tyyne och Ivo Cramérs stiftelses medalj.
Efter femte framförandet mottog han publikens jubel under en TV-inspelning av Eskapist.

alexanderekman

Alexander Ekman omgiven av dansare efter föreställningen av Eskapist. Foto Mats Lindgren

Haruka Sassa

Haruka Sassa är 1:a solistdansare i Kungliga Baletten. Foto Carl Thorborg

Haruka Sassa, som medverkar i Eskapist, årets Gallodier-stipendiat.

”Med en självklarhet i varje rörelse, och med ett konstnärligt uttryck utöver det vanliga, förför Haruka Sassa sin publik. Hon är trots sin unga ålder redan den ledande ballerinan vid Kungliga Baletten. Hon behärskar såväl den klassiska balettens vokabulär till fullo, liksom den moderna dansens alla utmaningar. Koreograferna står i kö för att få skapa rörelser till denna unika och hårt arbetande dansare.” Lördag 13 april 2019.

Louis Gallodier (1733-1803) var Kungliga Balettens första balettmästare och kallas ibland den svenska balettkonstens fader.

 

Föreställningsfakta

Koreografi, scenografi, ljus och film: Alexander Ekman

Musik: Mikael Karlsson

Kostym och mask: Henrik Vibskov

Dramaturg: Carina Nildalen

Ljud: Lars-Göran Ehn

Roller

Eskapisten: Oscar Salomonsson

Konhuvuden: Daria Ivanova, Sarah Jane Medley

Träddrottningen: Jonna Savioja

Du och Jag: Emily Slawski, Anton Valdbauer

Seniora eskapister: Joakim Adeberg, Jérôme Marchand, Anton Valdbauer, Mayumi Yamaguchi

Klassisk duett: Haruka Sassa, AdiLiJiang Abudureheman

Röda hattkvinnan: Alina Lagoas

Eskapister: Coralie Aulas, Gabriel Barrennengoa, William Dugan, Mackenzie Farquhar, Hampus Gauffin, Frida Hambraeus, Hiroaki Ishida, Pascal Jansson, Julien Keulen, Luiza Lopes, Calum Lowden, Preston McBain, Kentaro Mitsumori, Kisa Nakashima, Jérémie Neveu, Moe Nieda, Samuele Ninci, Natalie Ogonek, Alessa Rogers, Javier Rojas, Erik Rudkvist, Desislava Stoeva, Lisa Van Cauwenbergh, Madeline Woo och Kaho Yanagisawa

  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...
  • 2019-07-22
    The Royal Ballet School in Ashton’s La Valse. © Tristram Kenton
    The pride and joy is palpable at the Royal Ballet School summer performances
    LONDON: The Royal Ballet School summer performances in leafy Holland Park, West London have their own special charm. The al fresco setting means picnics in the park where proud parents and dancers min...
  • 2019-07-15
    GO25
    Dansfestival med Göteborgsoperan
    GÖTEBORG: GöteborgsOperan i sin nuvarande skepnad invigdes 1994 och firade i år sitt 25-årsjubileum bland annat med en dansfestival den 7-9 juni.Katrin Hall, konstnärlig chef för dans vid operan skriv...
  • 2019-07-08
    Balettgala2019
    Innehållsrik balettgala på västkusten
    KUNGSBACKA: Den fina, moderna teatern i Kungsbacka invigdes 2006. Scenen är 18 meter bred, 12 meter djup. Salongen rymmer ca 500 åskådare.Den utsålda Balettgala 2019 på Kungsbacka teater 19 juni var i...
  • 2019-07-01
    Denis Savin as Petrushka.Georgy Gusev as Charlatan.Ekaterina Krysanova as Ballerina.Photo by Damir Yusupov/ Bolshoi Theatre.
    New version of Petrushka at Bolshoi–meet choreographer Edward Clug
    MOSCOW: A brand new version of the Ballet Russes Petrushka , opened recently at the Bolshoi ballet in Moscow in May 19. This opening evening was broadcast to cinema theaters worldwide.I would like to p...
  • 2019-06-25
    Fei Tan
    Klassisk balett – det nya avantgardet
    MIDDLETOWN, CONNECTICUT, USA: I Middletown utanför New York, finns ett nytt mångkulturellt Fei Tian College, där dans och musik samsas med bio- och datateknik. De olika programmen är sökbara för unga ...
  • 2019-06-17
    AnnaStåhl5
    Anna Ståhl: Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa
    STOCKHOLM: En kväll träffas Anna Ståhl och jag på ett café i centrala Stockholm. Anna kan beskrivas som en allkonstnär där dansen står i fokus. Jag förundras och inspireras över hennes energi och kraf...
  • 2019-06-10
    endansaresliv1
    Ur en dansares vardag
    STOCKHOLM: Vid blott två tillfällen i maj gavs på Operans Rotunda en timslång studioföreställning under namnet En dag i en dansares liv . Mycket dans, levande musik, en klartänkt ackompanjerande text d...
  • 2019-06-03
    ProDance
    Dansgala firade minnet av Marius Petipa
    HELSINGFORS: Den årliga Pro Dance galan har åter dansats på Aleksandersteatern i Helsingfors, och föreningens stipendier har utdelats till utvalda unga och även äldre danskonstnärer. I år firade man m...
  • 2019-05-27

    Processen som dansteater är en överdådig produktion
    STOCKHOLM: "Processen" med Kungliga baletten är en kanonöverraskning. Boken är en renodlad studie av ett åtal i ett absurt, rättslöst samhälle. Uruppförandet är en överdådig produktion med spännande k...
  • 2019-05-17
    Processen1
    Jiří Bubeníček: Nicholas Le Riche accepted with open arms to do The Trial
    STOCKHOLM: Special guests at the meeting with Operans Balettklubb in Stockholm were choreographer Jiří Bubeníček, his wife Nadina Cojocaru, creator of the costumes–and his twin brother Otto Bubeníček,...
  • 2019-05-13
    JurgitainSwanlake
    Jurgita Dronina: 'I’m always in shape because I’m always dancing and there is no time to not be good'
    LONDON: Catching up with Jurgita Dronina, even for a short interview, is no easy matter, ‘I am so busy, I just live in the moment’. But her bright smile and relaxed manner suggested this is not a prob...
  • 2019-05-06
    Sylvia1
    Neumeiers Sylvia får dansarna att visa sin mångsidighet
    HELSINGFORS: Nationalbalettens utbud blev återigen lite bredare i och med att John Neumeiers Sylvia stått på repertoaren denna vår. Det var på tiden, efter en kavalkad av sagobaletter med spektakel so...
  • 2019-04-29
    Ministeriet för olösta känslor1
    Humorn lyfter Ministeriet för olösta känslor
    GÖTEBORG: ”Ministeriet för olösta känslor har sedan 1970-talet hjälpt tusentals människor till ett normalt liv. MFOK:s studier visar att genom att bevittna andra människors behandling i vår informatio...
  • 2019-04-22
    Liam Scarlett's The Cunning Little Vixen. ©ROH, 2019. Photographed by Tristram Kenton
    A very big night for a very little girl
    LONDON: It was a very big night for a very little girl as Malvina Kolb stepped onto the stage at the Royal Opera House, Covent Garden in the premiere of a new ballet, The Cunning Little Vixen . Not onl...
  • 2019-04-14
    Eskapist4
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö
    STOCKHOLM: Vår världskoreograf är 35 år, på hans hemsida finns lika många verk förtecknade. Av hittills 45 kompanier i 17 länder har verk av Alexander Ekman dansats. I det senaste, Eskapist på Kunglig...
  • 2019-04-08
    FearOfSeparationSVBModernt2019
    "Utmana eleverna och få dem att våga växa i sina känslor, att följa sitt innersta för att uttrycka det i dansen"
    GÖTEBORG: "Genom att göra ett helt modernt program fick eleverna möjlighet att helhjärtat fokusera på den moderna nutida dansen. De fick mera tid och en möjlighet att gå djupare in i ämnet. Vi är ju e...
  • 2019-04-01
    NBBC2019
    Stora Daldansen/NBBC: Glimtar av framtiden
    FALUN: Till 2019 års balettävling i Falun hade 39 dansare välkomnats: 22 juniorer och 17 seniorer. Tävlingen startades av Sirkka-Liisa Forslund 1988 under namnet Stora daldansen och var från början en...
  • 2019-03-25
    Lifes-a-show-GO
    Stående ovationer för Göteborgs­operans danskompanis världspremiär Life’s a show
    GÖTEBORG: Det var världspremiär på Göteborgsoperan med Life’s a show . Två dansverk, Valley och Contemporary dance , koreograferade av Marina Mascarell respektive Hofesh Shechter .Två koreografer som sin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision